2022년 디지털트랜스포메이션 분석을 위하여 국내외 다양한 매체 및 전문기관에서 분석한 2022년 디지털트랜스포메이션 전략, 소비자트렌드, 비즈니스, 마케팅, 테크 트렌드 관련자료 등을 정리하였습니다. 출시된 국내외 관련 트렌드 동향 보고서를 지속적으로 업데이트할 예정입니다.
■ Consumer 트렌드
– 내년 트렌드 키워드는 ‘TIGER OR CAT’ / 트렌드코리아
2022년 트렌드 키워드로 ‘타이거 오어 캣 (TIGER OR CAT)’를 제시▲나노사회(파편화된 개인들 분열가속화)▲머니러시(투잡과투자로 돈벌러 나선다)▲득템력(돈만으로 못 사는 희소상품들인기)▲러스틱라이프(도시속에서 시골의 여유를) ▲헬시플레저(젊을때 부터 내 건강은 내가 챙긴다)▲엑스틴 이즈백(올해의 주인공은 X세대)▲바른생활 루틴이(규칙적인 생활오 건강한 자기괸라) ▲실재감테크(삶으로 들어온 메타버스)▲라이크커머스(페이스북,인스타보고 쇼핑하는시대) ▲내러티브 자본(확고한 자기 스토리가 기업개인 경쟁력)
코트라 ‘한국이 열광할 2022년 세계 트렌드 키워드로 ▲마음 케어(Relax Science)▲가족의 재정의(Redefining Family)▲하이퍼 엔터테인먼트(Hyper Entertainment)▲퓨처 푸드&리큐어(Future Foods & Liquor) ▲모듈러 라이프(Modular life)▲데일리 터치 케어(Touch Healthcare)▲스마트 타운(Smarter Life, Smarter City) ▲컨셔스 패션(Conscious fashion)▲물과의 전쟁(The Struggle for Water) ▲제로 이코노미(Zero Waste Society)
– 2022 트렌드 모니터 ‘위드 코로나’ 시대의 키워드 / 트렌드모니터
트렌드모니터는 2022년 위드코로나 시대의 트렌드 키워드로 ▲욜로의 종말, 투자 열풍은 계속된다 ▲新소비 공식, 경험의 세대 전이▲MZ세대가 사표를 던지는 이유▲보급형 취향, 나만의 것이 아닌 나만의 취향
샌드박스 네트워크 에서 2022년 뉴미디어 트렌드로 기업과 개인도 주목하는 ▲부캐, 브랜딩의 성공을 좌우하는 강력한 소비층 ▲팬덤 , MZ세대가 열광하는 15초 콘텐츠의 매운 맛 ▲ 숏폼 콘텐츠, 팬데믹 이후 등장한 신인류 ▲ 호모집쿠스, 콘텐츠와 재테크가 만난 ▲ 밈테크, 한국을 강타하고 있는 메가 트렌드 ▲ 메타버스, 콘텐츠 제작 업계의 패러다임을 바꾼 ▲ 오리지널 콘텐츠 전쟁, 전통 스포츠 자리를 위협하는 ▲ e스포츠, 진정성이 인정받는 새로운 광고의 시대 ▲ 브랜디드 콘텐츠, 개인의 취향을 분석해 선택을 유도하는 유튜브의 ▲ 알고리즘
– 2022년 밀레니얼-Z세대 트렌드 이슈 / 대학내일
대학내일 20대 연구소에서 2022년 밀레니얼-Z세대 트렌드로 ▲Z세대는 이미 경험한 미래 메타버스 네이티브 ▲ 마이크로트렌드의 출발점 TTTB ▲ 콘텐츠 시장의 새로운 법칙 무기한 무경계 ▲ 현시대를 관통하는 감각 ESG감수성 ▲ 직원 경험이 곧 브랜딩이 되다 EX시대
LG전자 LSR연구원의 2022년 트렌드 리포트 ▲ 라이프스타일 쇼퍼 ▲ 의미 메이커스 ▲ 럭셔리 액티비스트
-Trend Hunter 2022 Trend Report / TrendHunter
Trend Hunter 2022년 Trend Report Tech , Business & Marketing , Food & Beverage , Retail , Eco , Art & Design , Social Good , Fashion & Cosmetics , Health & Wellness , Culture 분야 트렌드 분석
-Fjord Trends 2022 / Accenture
Accenture Fjord Trends 2022 ▲ COME AS YOU ARE ▲ THE END OF ABUNDANCE THINKING? ▲ THE NEXT FRONTIER ▲ THIS MUCH IS TRUE ▲ HANDLE WITH CARE 중심으로 분석
-Foresight Factory 2022 Trend Report / Foresight Factory
Foresight Factory 2022년 Trend Report ▲ Quantify Me ▲ Personal Pace ▲ Science Forward ▲ Mood Makers ▲ Digital Proxies ▲ Diversify and Decolonise ▲ Tactile and Tangible ▲ Employee Ethics
– The trends to watch for 2022 / Pinterest
Pinterest ‘The trends to watch for 2022’ Report Wellbeing, Travel, Beauty & Fashion, Celebration & Food
– The 2022 Instagram Trend Report / Instagram
Instagram ‘The 2022 Instagram Trend Report’ Gen-Z, that will shape culture in 2022 music, fashion, creators and celebs, beauty, social justice
-The 7 most overhyped trends of 2022 / Fast Company
Fast Company The 7 most overhyped trends of 2022 ▲ THE METAVERSE ▲ CATERING TO GEN Z AND MILLENNIALS ▲ NFTS ▲THE CULT OF EFFICIENCY ▲ VIRTUAL REALITY ▲ DTC AND “SUSTAINABILITY” ▲ REMOTE/HYBRID WORK
■ 리테일 & 마케팅 트렌드
-2022 디지털마케팅 트렌드 및 10대 키워드 / 디지털마케팅 포럼
디지털마케팅연구회는 2022년 디지털마케팅 트렌드 및 10대 키워드로 2022년 디지털마케팅 트렌드 및 10대 키워드 ▲ 하이브리드 매니지먼트 ▲ 옴니채널 마케팅 재정의 ▲ 위드 코로나 마케팅 캠페인 ▲ 메타버스 기반 브랜딩 플랫폼 ▲ 온드미디어 고객경험 ▲ 브랜디드 커뮤니티 ▲ 게이미피케이션 마케팅▲ Single Customer View ▲ 마이크로 타게팅 ▲ 고객획득 비용(CAC) 관리를 선정 발표
-2022 디지털미디어 트렌드 및 마케팅 전망 / 나스미디어
나스미디어 2022년 디지털미디어 트렌드 마케팅 전망 분석 보고서 ▲2022년 광고 시장 전망 ▲ 옴니채널 마케팅 ▲ 오프라인 친화 업종 디지털전환 ▲ 구독비즈니스 ▲ 넥스트 테크놀로지 ▲ 디지털미디어 결산 및 전망 분석
인크로스 2022년 디지털미디어 트렌드 보고서 ▲ 3D 광고 ▲ 가치투자 마케팅 ▲ 구독패스 ▲ 취향 타깃팅 ▲ 디지털 ESG
-2022 디지털 광고 시장 전망 / DMC Report
DMC 리포트에서 2022년 글로벌 및 국내 디지털광고 시장 분석 전체 디지털광고, PC인터넷광고, 모바일 인터넷광고, DOOH광고, 디지털오디오 시장규모 및 전망
-2022년 두드러질 주요 마테크 트렌드 / CIO매거진
CIO 매거진의 2022년 마테크 트렌드 ▲ 대규모 혁신을 가능하게 하는 헤드리스(Headless) 기술 ▲ 클라우드로의 대규모 마이그레이션 ▲ 마테크 최적화 움직임 ▲ CDP가 유의미한 고객 관계를 주도한다 ▲ 상황 인식, 100% 익명 개인화 ▲ 참여 도구 확산 ▲ 역동적인 콘텐츠 제작이 반드시 필요해진다 ▲ 하이브리드 경험 관리가 지속된다 ▲ 더욱 강력한 마케팅 측정 도구의 출현 ▲ 마케팅 스택 통합 및 실용화에 초점 ▲ 고객에 대한 최적화되고 더욱 자동화된 시각에 초점 ▲ AI가 인간의 신뢰 장벽을 돌파
-2022 Global Marketing Trends / Deloitte Consulting
Deloitte Consulting 2022 Global Marketing Trends ▲ Purpose—a beacon for growth ▲ Authentically inclusive marketing ▲ Building the intelligent creative engine ▲ Meeting customers in a cookieless world ▲ Designing a human-first data experience ▲ Elevating the hybrid experience ▲ Supercharging customer service with AI
-Media Trends and Predictions 2022 / Kantar
Kantar 2022Media Trends and Predictions▲Video streaming: a complex, ever-evolving market ▲ Re-modelling the commercial internet ▲ A different approach to data ▲ Performance media and marketing: an expanding playground for brands ▲ Life in a pandemic – and what it means now for brands and media
– Top trends in marketing for consumer brands 2022 / Smart Insights
Smart Insights에서 RACE Framework으로 2022년 Consumer Brand Trends ▲Rethinking the customer experience ▲ Digital maturity amongst consumers ▲ Data-driven strategy ▲ Virtual reality (VR) marketing ▲ A move to augmented shopping ▲ Rise of the micro-influencer ▲ Shoppable content ▲ Personalized content ▲ Moving beyond segmentation ▲ Hyper-personalization strategy
– What B2B Marketing Trends Can We Expect to See in 2022? / Global Trade
Global Trade 2022년 B2B Marketing Trends ▲Spending Shifts to Mobile-First Strategy ▲ Changing Lead Generation Channels ▲ Growing Focus on Customer Psychology ▲ Innovation to Engage B2B Customers ▲ Original Research and Top-Quality Content
– Top digital marketing trends and predictions for 2022 / Google
Think with google Digital Marketing Trends ▲Identity is intersectional ▲ Getting privacy right matters today ▲ Measurement: Mind the gap ▲ Relevance is as important as reach ▲ “Shoppable” content ▲ Effortless eco-friendliness
– 10 Content Marketing Trends To Watch In 2022 / Search Engine Journal
Search Engine Journal Content Marketing Trends ▲The Demand For Quality, Relevance & Trustworthiness In Content ▲ A Renewed & Intense Focus On Understanding Consumer Intent ▲The Need For More Intelligent, Data-driven Content Planning & Documentation ▲ Further Alignment With SERPs & Google Guidelines ▲ The Proliferation Of Content Across Voice, Video, And Visuals Via Mobile & Social ▲ Growth In The Importance Of Real-time Insights And The Provision Of Experience ▲ The Rise In Dynamic Content Creation & Autonomous Action ▲ The Fusion Of Formats Such As AR & VR, Audio & Text ▲ Balancing The Art & Science Of Storytelling ▲ Integration Of Content Into Account-Based Marketing
– Social Media Trends 2022 Global Report / Talkwalker
Talkwalker Social Media Trends 2022 ▲TikTok will take over social media, leaving other platforms to adapt ▲ Social ads will develop, as cookies get crunched ▲ Social selling will simplify the customer journey ▲ Post-pandemic content will shape up to consumer needs ▲ Omnichannel engagement will change the way consumers engage with social media ▲ Maturing influencer marketing will finally come of age ▲ Brands will lead in social media decentralization ▲ Metaverses will be the next consumer connection ▲ Brand inclusivity will be brand critical ▲ Communities will develop, and take control
– The State of Fashion 2022 / Mckinsey
Mckinsey The State of Fashion 2022 ▲Uneven Recovery ▲ Logistics Gridloc ▲ Domestic Luxuries ▲ Wardrobe Reboot ▲ Metaverse Mindset ▲ Social Shopping ▲ Circular Textiles ▲ Product Passports ▲ Cyber Resilience ▲ Talent Crunch
– FashionUnited Group Three trends changing showrooms in 2022 / FashionUnited Group
FashionUnited Group 2022년 Showrooms Trends ▲The rise of digital collaboration platforms will transform showrooms into hybrid spaces ▲ The investment in 3D will reshape showrooms into digital platforms ▲ As offices adapt to new hybrid realities, showrooms will become collaboration hubs
– Whole Foods Market’s Top 10 Food Trends for 2022 / Whole Foods Market’s
Whole Foods Market’s 2022 Food Trends ▲ Ultraurban Farming ▲ You Do Yuzu ▲ Reducetarianism ▲ Hibiscus Is Happening ▲ Buzz-Less Spirits ▲ Grains That Give Back ▲ Seize the Sunflower Seed ▲ Moringa’s Moment ▲ Functional Fizz ▲ Turmeric Takes Off
-3 Hot Retail Tech Trends to Watch in 2022 / Inc
Inc에서 2022년 주목해야할 Retail Tech Trends ▲ Pricing Technology ▲ Headless Tools ▲ Smart Carts
-Top 10 Contactless Trends to Watch in 2022 /Retail Touch point
Retail Touch point 2022 Top 10 Contactless Trends ▲ Optimizing Customer Journeys ▲ Simplifying Checkout ▲ Electronic Shelf Label Growth ▲ Pickup Locker Expansion ▲ More Mobile Deployments for Store Associates and Managers ▲ Dedicated Spaces for BOPIS and Store-Based Fulfillment ▲ More Dark Kitchens ▲ Voice Picking Applications ▲ Growth of Edge Technology Architectures
– 5 Game-Changing Ecommerce Trends in 2022 / Entrepreneur Media
Entrepreneur Media 2022년 e-Commerce Trends ▲Voice search for shopping ▲ Demand for personalized products ▲ Customer-service management with chatbots ▲ Augmented and virtual reality for shopping ▲ Omnichannel selling
■ Tech 트렌드
– Top Strategic Technology Trends for 2022 / Gartner
Gartner 에서 분석한 2022 Tech Trends ▲ Data Fabric ▲ Cybersecurity Mesh ▲Privacy-Enhancing Computation ▲ Cloud-Native Platforms ▲ Composable Applications ▲ Decision Intelligence ▲ Hyperautomation ▲ AI Engineering ▲ Distributed Enterprises ▲ Total Experience ▲ Autonomic Systems ▲ Generative AI
– Top 5 technology trends for 2022 / BearingPoint
BearingPoint에서 분석한 2022 Tech Trends ▲ Responsible AI ▲ Cloud at the edge ▲Cybersecurity mesh ▲ Embedded data and analytics ▲ Connected sensors and machines
– Technology, Media and Telecommunications Predictions / Deloitte
Deloitte Global에서 분석한 2022 Technology, Media and Telecommunications Predictions
▲ 와이파이6 디바이스, 5G 앞지를 것 ▲ 헬스케어 웨어러블 2024년 4억 4000만 대 출하 예상 ▲스포츠 NFT, 2021년 대비 2배 성장 전망 ▲ 2022년 탄생 50주년, 성장세 이어갈 게임 콘솔 시장 ▲ 반도체, RISC-V 시장 2배 성장으로 탄력 예상 ▲ 구독 이탈율 30%, 스트리밍 전쟁 가속화
– 16 Experts Predict The Tech Trends That Will Dominate Industry In 2022 / Forbes
Forbes 에서 16명의 전문가가 분석한 2022 Tech Trends ▲ Automation ▲ Predictive Analytics ▲ Focus On Software Quality Standards ▲ Smart City Technologies ▲ Web 3.0 ▲ Low-Code/No-Code Solutions ▲ Transparency About Software ▲ Adoption Of Cloud Technology ▲ Deep Fakes ▲ Voice Search Technology ▲ Teleworking ▲ Battery Tech ▲ Cyber Scoring ▲ Ethical AI ▲ Non-Fungible Tokens ▲ Replacement Of Legacy Systems
WGSN 2022 CES 2022 Trends ▲ Space 2.0 ▲ Into the metaverse ▲ Sustainability in focus
– Top 10 Automation Trends in 2022 / UiPath
UiPath 2022 Automation Trends ▲ CIOs take the reins on automation ▲ In the automation platform convergence battle, RPA wins over BPA, iPaaS, LCAP, and AI ▲ Automation moves to the top of the enterprise stack and powers a new engagement layer ▲ Just-in-time, task-based workflows emerge as alternatives to business-application-based workflows ▲ Automation centers of excellence (CoEs) step in to solve the AI deployment problem ▲ ‘Semantic automation’ revolutionizes RPA ▲ Desire for flexibility in delivery options spurs cloud-based architectural innovation ▲ Automation finds a new C-suite champion: the chief sustainability officer ▲ HR teams prepare for their next big challenge: managing a human-digital workforce ▲ Growth explodes across the automation ecosystem
– Discover new trends for Fintech and Insurtech in 2022 / Fintech Magazine
Fintech Magazine 에서 분석한 2022 Fintech & Insuretech Trends ▲ Risk transformation ▲ Applied AI ▲ Distributed infrastructure ▲ Automation and virtualisation ▲ Future connectivity
한국콘텐츠진흥원 2022년 2022년 콘텐츠산업 트렌드 ▲위드 코로나 시대의 오프라인 콘텐츠 현장의 변화 ▲ 메타버스 등장과 함께 ‘Virtual’ 트렌드 ▲ 콘텐츠 산업의 IP투자, NFT 등 새로운 변화와 시도 ▲ 생산적 소비자의 진화, 콘텐츠 ‘VIP’의 영역 확대 ▲ K-콘텐츠의 경쟁력↑, 콘텐츠산업의 ESG도 중요
– 2022년 UX 및 웹 디자인의 시각적 트렌드 / Entrepreneur Media
Entrepreneur Media 2022년 e-Commerce Trends ▲대담한 색상과 색상의 심리적 사용 ▲ 맞춤형 콘텐츠 ▲ 인공지능 ▲ 챗봇은 더 인간다워질 것이다 ▲ 마이크로인터랙션 ▲ 지능형 비디오 ▲ 텍스트가 있는 큰 이미지 ▲ 색상 그라디언트 및 “안개진 유리” 효과 ▲ 3D 이미지 ▲ 핸즈프리 컨트롤 ▲ 미니멀리즘과 간소화된 탐색 ▲ 접근성
출처:디지털이니셔티브그룹 김형택 대표
관련참고과정:2022디지털트랜스포메이션 프로그램 / 2022년 디지털리테일 프로그램