2022년 디지털트랜스포메이션 트렌드(Digital Transformation Trend) 분석 보고서

2022년 디지털트랜스포메이션 분석을 위하여 국내외 다양한 매체 및 전문기관에서 분석한 2022년 디지털트랜스포메이션 전략, 소비자트렌드, 비즈니스, 마케팅, 테크 트렌드 관련자료 등을 정리하였습니다. 출시된 국내외 관련 트렌드 동향 보고서를 지속적으로 업데이트할 예정입니다.

■ Consumer 트렌드

– 내년 트렌드 키워드는 ‘TIGER OR CAT’ / 트렌드코리아

2022년 트렌드 키워드로 ‘타이거 오어 캣 (TIGER OR CAT)’를 제시▲나노사회(파편화된 개인들 분열가속화)▲머니러시(투잡과투자로 돈벌러 나선다)▲득템력(돈만으로 못 사는 희소상품들인기)▲러스틱라이프(도시속에서 시골의 여유를) ▲헬시플레저(젊을때 부터 내 건강은 내가 챙긴다)▲엑스틴 이즈백(올해의 주인공은 X세대)▲바른생활 루틴이(규칙적인 생활오 건강한 자기괸라) ▲실재감테크(삶으로 들어온 메타버스)▲라이크커머스(페이스북,인스타보고 쇼핑하는시대) ▲내러티브 자본(확고한 자기 스토리가 기업개인 경쟁력)

– 2022 한국이 열광할 세계 트렌드 / 코트라 

코트라 ‘한국이 열광할 2022년 세계 트렌드 키워드로 ▲마음 케어(Relax Science)▲가족의 재정의(Redefining Family)▲하이퍼 엔터테인먼트(Hyper Entertainment)▲퓨처 푸드&리큐어(Future Foods & Liquor) ▲모듈러 라이프(Modular life)▲데일리 터치 케어(Touch Healthcare)▲스마트 타운(Smarter Life, Smarter City) ▲컨셔스 패션(Conscious fashion)▲물과의 전쟁(The Struggle for Water) ▲제로 이코노미(Zero Waste Society)

– 2022 트렌드 모니터 ‘위드 코로나’ 시대의 키워드 / 트렌드모니터 

트렌드모니터는 2022년 위드코로나 시대의 트렌드 키워드로   ▲욜로의 종말, 투자 열풍은 계속된다 ▲新소비 공식, 경험의 세대 전이▲MZ세대가 사표를 던지는 이유▲보급형 취향, 나만의 것이 아닌 나만의 취향

– 뉴미디어 트렌드 2022 / 샌드박스

샌드박스 네트워크 에서 2022년 뉴미디어 트렌드로 기업과 개인도 주목하는 부캐,  브랜딩의 성공을 좌우하는 강력한 소비층 팬덤 , MZ세대가 열광하는 15초 콘텐츠의 매운 맛 숏폼 콘텐츠, 팬데믹 이후 등장한 신인류 호모집쿠스, 콘텐츠와 재테크가 만난 밈테크, 한국을 강타하고 있는 메가 트렌드 메타버스, 콘텐츠 제작 업계의 패러다임을 바꾼 오리지널 콘텐츠 전쟁, 전통 스포츠 자리를 위협하는 e스포츠, 진정성이 인정받는 새로운 광고의 시대 브랜디드 콘텐츠, 개인의 취향을 분석해 선택을 유도하는 유튜브의 알고리즘

– 2022년 밀레니얼-Z세대 트렌드 이슈 / 대학내일

대학내일 20대 연구소에서 2022년 밀레니얼-Z세대 트렌드로  ▲Z세대는 이미 경험한 미래 메타버스 네이티브 ▲ 마이크로트렌드의 출발점 TTTB ▲ 콘텐츠 시장의 새로운 법칙 무기한 무경계 ▲ 현시대를 관통하는 감각 ESG감수성 ▲ 직원 경험이 곧 브랜딩이 되다 EX시대

– 2022 트렌드리포트 / LG전자

LG전자 LSR연구원의 2022년 트렌드 리포트  ▲ 라이프스타일 쇼퍼 ▲ 의미 메이커스 ▲ 럭셔리 액티비스트

-Trend Hunter 2022 Trend Report / TrendHunter

Trend Hunter  2022년 Trend Report  Tech , Business & Marketing , Food & Beverage ,  Retail , Eco , Art & Design , Social Good , Fashion & Cosmetics , Health & Wellness ,  Culture 분야 트렌드 분석

-Fjord Trends 2022 / Accenture

Accenture  Fjord Trends 2022 ▲ COME AS YOU ARE ▲ THE END OF ABUNDANCE THINKING? ▲ THE NEXT FRONTIER  ▲ THIS MUCH IS TRUE ▲ HANDLE WITH CARE 중심으로 분석

-Foresight Factory 2022 Trend Report / Foresight Factory 

Foresight Factory 2022년 Trend Report  ▲ Quantify Me ▲ Personal Pace ▲ Science Forward  ▲ Mood Makers ▲ Digital Proxies ▲ Diversify and Decolonise ▲ Tactile and Tangible ▲ Employee Ethics

– The trends to watch for 2022 / Pinterest

Pinterest ‘The trends to watch for 2022’ Report Wellbeing, Travel, Beauty & Fashion, Celebration & Food

– The 2022 Instagram Trend Report / Instagram

Instagram ‘The 2022 Instagram Trend Report’ Gen-Z, that will shape culture in 2022 music, fashion, creators and celebs, beauty, social justice

-The 7 most overhyped trends of 2022 / Fast Company

Fast Company The 7 most overhyped trends of 2022 ▲ THE METAVERSE ▲ CATERING TO GEN Z AND MILLENNIALS ▲ NFTS  ▲THE CULT OF EFFICIENCY ▲ VIRTUAL REALITY ▲ DTC AND “SUSTAINABILITY” ▲ REMOTE/HYBRID WORK

■ 리테일 & 마케팅 트렌드

-2022 디지털마케팅 트렌드 및 10대 키워드 / 디지털마케팅 포럼

디지털마케팅연구회는 2022년 디지털마케팅 트렌드 및 10대 키워드로 2022년 디지털마케팅 트렌드 및 10대 키워드 하이브리드 매니지먼트 옴니채널 마케팅 재정의 위드 코로나 마케팅 캠페인 메타버스 기반 브랜딩 플랫폼 온드미디어 고객경험 브랜디드 커뮤니티 게이미피케이션 마케팅Single Customer View 마이크로 타게팅 고객획득 비용(CAC) 관리를 선정 발표

-2022 디지털미디어 트렌드 및 마케팅 전망 /  나스미디어

나스미디어 2022년 디지털미디어 트렌드 마케팅 전망 분석 보고서 2022년 광고 시장 전망 옴니채널 마케팅 오프라인 친화 업종 디지털전환 구독비즈니스 넥스트 테크놀로지 디지털미디어 결산 및 전망  분석

-디지털 마케팅 트렌드 2022 /  인크로스

인크로스 2022년 디지털미디어 트렌드 보고서 3D 광고 가치투자 마케팅 구독패스 취향 타깃팅 디지털 ESG

-2022 디지털 광고 시장 전망 / DMC Report

DMC 리포트에서 2022년 글로벌 및 국내 디지털광고 시장 분석 전체 디지털광고, PC인터넷광고, 모바일 인터넷광고, DOOH광고, 디지털오디오 시장규모 및 전망

-2022년 두드러질 주요 마테크 트렌드 / CIO매거진

CIO 매거진의 2022년 마테크 트렌드 대규모 혁신을 가능하게 하는 헤드리스(Headless) 기술 ▲ 클라우드로의 대규모 마이그레이션  마테크 최적화 움직임 ▲ CDP가 유의미한 고객 관계를 주도한다  상황 인식, 100% 익명 개인화 참여 도구 확산 ▲ 역동적인 콘텐츠 제작이 반드시 필요해진다  하이브리드 경험 관리가 지속된다 ▲ 더욱 강력한 마케팅 측정 도구의 출현  마케팅 스택 통합 및 실용화에 초점 고객에 대한 최적화되고 더욱 자동화된 시각에 초점 ▲ AI가 인간의 신뢰 장벽을 돌파

-2022 Global Marketing Trends / Deloitte Consulting

Deloitte Consulting 2022 Global Marketing Trends ▲ Purpose—a beacon for growth ▲ Authentically inclusive marketing ▲ Building the intelligent creative engine ▲ Meeting customers in a cookieless world ▲ Designing a human-first data experience ▲ Elevating the hybrid experience ▲ Supercharging customer service with AI

-Media Trends and Predictions 2022 / Kantar

Kantar 2022Media Trends and Predictions▲Video streaming: a complex, ever-evolving market ▲ Re-modelling the commercial internet ▲ A different approach to data ▲ Performance media and marketing: an expanding playground for brands ▲ Life in a pandemic – and what it means now for brands and media

– Top trends in marketing for consumer brands 2022 / Smart Insights

Smart Insights에서 RACE Framework으로 2022년 Consumer Brand Trends ▲Rethinking the customer experience ▲ Digital maturity amongst consumers ▲ Data-driven strategy ▲ Virtual reality (VR) marketing ▲ A move to augmented shopping ▲ Rise of the micro-influencer ▲ Shoppable content  ▲ Personalized content ▲ Moving beyond segmentation ▲ Hyper-personalization strategy

– What B2B Marketing Trends Can We Expect to See in 2022? / Global Trade 

Global Trade 2022년  B2B Marketing Trends ▲Spending Shifts to Mobile-First Strategy ▲ Changing Lead Generation Channels ▲ Growing Focus on Customer Psychology ▲ Innovation to Engage B2B Customers ▲ Original Research and Top-Quality Content

– Top digital marketing trends and predictions for 2022 / Google

Think with google Digital Marketing Trends ▲Identity is intersectional ▲ Getting privacy right matters today ▲ Measurement: Mind the gap ▲ Relevance is as important as reach ▲ “Shoppable” content ▲ Effortless eco-friendliness

– 10 Content Marketing Trends To Watch In 2022 / Search Engine Journal

Search Engine Journal Content Marketing Trends ▲The Demand For Quality, Relevance & Trustworthiness In Content ▲ A Renewed & Intense Focus On Understanding Consumer Intent ▲The Need For More Intelligent, Data-driven Content Planning & Documentation ▲ Further Alignment With SERPs & Google Guidelines ▲ The Proliferation Of Content Across Voice, Video, And Visuals Via Mobile & Social ▲ Growth In The Importance Of Real-time Insights And The Provision Of Experience ▲ The Rise In Dynamic Content Creation & Autonomous Action ▲ The Fusion Of Formats Such As AR & VR, Audio & Text ▲ Balancing The Art & Science Of Storytelling ▲ Integration Of Content Into Account-Based Marketing

– Social Media Trends 2022 Global Report / Talkwalker

Talkwalker Social Media Trends 2022 ▲TikTok will take over social media, leaving other platforms to adapt ▲ Social ads will develop, as cookies get crunched ▲ Social selling will simplify the customer journey ▲ Post-pandemic content will shape up to consumer needs ▲ Omnichannel engagement will change the way consumers engage with social media ▲ Maturing influencer marketing will finally come of age ▲ Brands will lead in social media decentralization ▲ Metaverses will be the next consumer connection ▲ Brand inclusivity will be brand critical ▲ Communities will develop, and take control

– The State of Fashion 2022 / Mckinsey

Mckinsey The State of Fashion 2022 ▲Uneven Recovery ▲ Logistics Gridloc ▲ Domestic Luxuries ▲ Wardrobe Reboot  ▲ Metaverse Mindset  ▲ Social Shopping  ▲ Circular Textiles  ▲ Product Passports ▲ Cyber Resilience ▲ Talent Crunch

– FashionUnited Group Three trends changing showrooms in 2022 / FashionUnited Group  

FashionUnited Group 2022년  Showrooms Trends ▲The rise of digital collaboration platforms will transform showrooms into hybrid spaces ▲ The investment in 3D will reshape showrooms into digital platforms ▲ As offices adapt to new hybrid realities, showrooms will become collaboration hubs

– Whole Foods Market’s Top 10 Food Trends for 2022 / Whole Foods Market’s

Whole Foods Market’s 2022 Food Trends ▲ Ultraurban Farming ▲ You Do Yuzu ▲ Reducetarianism ▲ Hibiscus Is Happening  ▲ Buzz-Less Spirits  ▲ Grains That Give Back  ▲ Seize the Sunflower Seed  ▲ Moringa’s Moment ▲ Functional Fizz ▲ Turmeric Takes Off

-3 Hot Retail Tech Trends to Watch in 2022 / Inc

Inc에서 2022년 주목해야할 Retail Tech  Trends ▲ Pricing Technology ▲ Headless Tools ▲ Smart Carts

-Top 10 Contactless Trends to Watch in 2022 /Retail Touch point

Retail Touch point 2022  Top 10 Contactless Trends ▲ Optimizing Customer Journeys ▲ Simplifying Checkout ▲ Electronic Shelf Label Growth ▲ Pickup Locker Expansion ▲ More Mobile Deployments for Store Associates and Managers ▲ Dedicated Spaces for BOPIS and Store-Based Fulfillment ▲ More Dark Kitchens ▲ Voice Picking Applications ▲ Growth of Edge Technology Architectures

– 5 Game-Changing Ecommerce Trends in 2022 / Entrepreneur Media

Entrepreneur Media 2022년  e-Commerce Trends ▲Voice search for shopping ▲ Demand for personalized products ▲ Customer-service management with chatbots ▲ Augmented and virtual reality for shopping ▲ Omnichannel selling

■ Tech 트렌드

– Top Strategic Technology Trends for 2022 / Gartner

Gartner 에서 분석한 2022 Tech Trends ▲ Data Fabric ▲ Cybersecurity Mesh  ▲Privacy-Enhancing Computation ▲ Cloud-Native Platforms ▲ Composable Applications ▲ Decision Intelligence ▲ Hyperautomation ▲ AI Engineering ▲ Distributed Enterprises ▲ Total Experience ▲ Autonomic Systems ▲ Generative AI

– Top 5 technology trends for 2022 / BearingPoint

BearingPoint에서 분석한 2022 Tech Trends ▲ Responsible AI ▲ Cloud at the edge  ▲Cybersecurity mesh ▲ Embedded data and analytics ▲ Connected sensors and machines

– Technology, Media and Telecommunications Predictions / Deloitte

Deloitte Global에서 분석한 2022 Technology, Media and Telecommunications Predictions
▲ 와이파이6 디바이스, 5G 앞지를 것 ▲ 헬스케어 웨어러블 2024년 4억 4000만 대 출하 예상  ▲스포츠 NFT, 2021년 대비 2배 성장 전망 ▲ 2022년 탄생 50주년, 성장세 이어갈 게임 콘솔 시장 ▲ 반도체, RISC-V 시장 2배 성장으로 탄력 예상 ▲ 구독 이탈율 30%, 스트리밍 전쟁 가속화

– 16 Experts Predict The Tech Trends That Will Dominate Industry In 2022 / Forbes

Forbes 에서 16명의 전문가가 분석한 2022 Tech Trends ▲ Automation ▲ Predictive Analytics  ▲ Focus On Software Quality Standards ▲ Smart City Technologies ▲ Web 3.0 ▲ Low-Code/No-Code Solutions ▲ Transparency About Software ▲ Adoption Of Cloud Technology ▲ Deep Fakes ▲ Voice Search Technology ▲ Teleworking ▲ Battery Tech ▲ Cyber Scoring ▲ Ethical AI ▲ Non-Fungible Tokens ▲ Replacement Of Legacy Systems

– CES 2022 Trend / WGSN

WGSN 2022 CES 2022 Trends ▲ Space 2.0 ▲ Into the metaverse  ▲ Sustainability in focus

– Top 10 Automation Trends in 2022 / UiPath

UiPath 2022 Automation Trends ▲ CIOs take the reins on automation ▲ In the automation platform convergence battle, RPA wins over BPA, iPaaS, LCAP, and AI  ▲ Automation moves to the top of the enterprise stack and powers a new engagement layer ▲ Just-in-time, task-based workflows emerge as alternatives to business-application-based workflows ▲ Automation centers of excellence (CoEs) step in to solve the AI deployment problem ▲  ‘Semantic automation’ revolutionizes RPA ▲ Desire for flexibility in delivery options spurs cloud-based architectural innovation ▲ Automation finds a new C-suite champion: the chief sustainability officer ▲ HR teams prepare for their next big challenge: managing a human-digital workforce ▲ Growth explodes across the automation ecosystem

– Discover new trends for Fintech and Insurtech in 2022 / Fintech Magazine

Fintech Magazine 에서 분석한 2022 Fintech  & Insuretech Trends ▲ Risk transformation ▲ Applied AI  ▲ Distributed infrastructure ▲ Automation and virtualisation ▲ Future connectivity 

– 2022년 콘텐츠산업 트렌드 / 콘텐츠진흥원

한국콘텐츠진흥원 2022년  2022년 콘텐츠산업 트렌드 ▲위드 코로나 시대의 오프라인 콘텐츠 현장의 변화 ▲ 메타버스 등장과 함께 ‘Virtual’ 트렌드 ▲ 콘텐츠 산업의 IP투자, NFT 등 새로운 변화와 시도 ▲ 생산적 소비자의 진화, 콘텐츠 ‘VIP’의 영역 확대 ▲ K-콘텐츠의 경쟁력↑, 콘텐츠산업의 ESG도 중요

– 2022년 UX 및 웹 디자인의 시각적 트렌드 / Entrepreneur Media

Entrepreneur Media 2022년  e-Commerce Trends ▲대담한 색상과 색상의 심리적 사용 ▲ 맞춤형 콘텐츠 ▲ 인공지능 ▲ 챗봇은 더 인간다워질 것이다 ▲ 마이크로인터랙션 ▲ 지능형 비디오 ▲ 텍스트가 있는 큰 이미지 ▲ 색상 그라디언트 및 “안개진 유리” 효과 ▲ 3D 이미지 ▲ 핸즈프리 컨트롤 ▲ 미니멀리즘과 간소화된 탐색 ▲ 접근성

출처:디지털이니셔티브그룹 김형택 대표
관련참고과정:2022디지털트랜스포메이션 프로그램 / 2022년 디지털리테일 프로그램

Digital Initiative Grouphttp://digitaltransformation.co.kr
디지털전략 컨설팅회사인 디지털이니셔티브그룹(Digital Initiative Group)은 국내 주요기업들 대상으로 디지털혁신 및 전략추진에 필요한 디지털 트랜스포메이션, AI트랜스포메이션, 비즈니스모델 혁신, 디지털 리테일 , 디지털마케팅, 온디맨드 서비스플랫폼 , 옴니채널&O2O , D2C 전략 관련 컨설팅, 자문, 리서치, 교육을 진행하고 있습니다.

Similar Articles

Advertismentspot_img
Advertismentspot_img
Advertismentspot_img

Most Popular

error: Content is protected !!