2024년 디지털트랜스포메이션 트렌드(Digital Transformation Trend) 분석 보고서

2024년 디지털트랜스포메이션 분석을 위하여 국내외 다양한 매체 및 전문기관에서 분석한 2024년 디지털트랜스포메이션 전략, 소비자트렌드, 비즈니스, 마케팅, 테크 트렌드 관련자료 들을 정리하였습니다. 출시된 국내외 관련 트렌드 동향 보고서는 지속적으로 업데이트 됩니다.(1 월 29일 Updated)

■ Consumer 트렌드

– 2024년 트렌드 키워드는 ‘DRAGON EYES’ / 트렌드코리아

트렌드 코리아 2024 에서 2024년 10대 트렌드 키워드로 ‘ DRAGON EYES’를 제시 10개 트렌드를 분석  ▲ 분초사회(시간의 가성비 가 중요) ▲ 호모 프롬프트(인간이 어떤 질문을 하느냐에 따라 AI가 내놓는 결과물이 달라짐) ▲ 육각형인간(외모, 학력, 자산, 직업, 집안, 성격 등등 모든 것에서 하나도 빠짐이 없는 사람) ▲ 버라이어티 가격 전략(‘최저가’가 아니라 ‘최적가’가 중요)  ▲ 도파밍 (재미를 추구 엉뚱하고 기발하고 지극히 무의미한 일들이 주목을 끔) ▲ 요즘남편 없던아빠(결혼 후 남자에게 기대되는 역할 변화) ▲ 스핀오프 프로젝트 (저 예산과 유동적인 전략으로 새로운 비즈니스를 시도) ▲ 디토소비 (나의 가치관과 취향을 오롯이 반영하는 사람, 콘텐츠, 유통 채널의 선택을 따라 소비) ▲ 리퀴드폴리탄 (지역은 이제 하나의 고정된 공간이 아니라 이동하고 흐르는 유연한 모습)  ▲ 돌봄경제 (인간은 누구나 돌봄을 필요로 하는 존재) 

– Z세대 트렌드 ‘트라이브십’에 주목하라’ / 대학내일 20대연구소

대학내일 20대 연구소에서 Z세대 트렌드 2024 키워드로 선명한 아이덴티티와 지향성을 가진 Z세대가 어떻게 커뮤니티를 만들고 자신의 영향력을 확산하는지에 집중했다. 2024년 Z세대를 관통한 메인 트렌드 키워드를 ‘트라이브십(Tribeship)’으로 정의  ▲ 개인의 지향성과 유대감을 기반으로 한 새로운 공동체, 트라이브십 ▲ 호선명한 지향성을 선망하고 소비하다, 지향 선망 ▲ 지역색이 뚜렷한 공간에 애착을 갖다, 공간 애착 ▲ 더 뾰족하고 긴밀하게 소통하다, 챗 커뮤니티 ▲ 길이를 넘어 날것의 묘미를 향유하다, RAW 콘텐츠

-2024 Trend Check / Trend watching

Trend Watching에서 2024년 BEAUTY, CONSUMER TECH, ENTERTAINMENT, FASHION, FINANCIAL SERVICES, FOOD & BEVERAGE, HEALTH 등 15개 산업분야별 트렌드 체크 분석 

– [Report] Accenture Life Trends 2024 / Accenture

Accenture에서 2024년 Life Trend 분석 사람, 기술, 비즈니스 간의 조화가 긴장을 보이고 있으며 사회가 유동적인 상황에 5가지 트렌드를 통해 고객 집착의 감소, 제너레이티브 AI의 영향력, 창의성의 정체, 기술의 혜택과 부담의 균형, 사람들의 새로운 삶의 목표에 대해 살펴봄. ▲ Where’s the love? ▲ The great interface shift ▲ Meh-diocrity ▲ Error 429: Human request limit reached ▲ Decade of deconstruction

– [Report] Future Consumer 2024 / WGSN

WGSN에서 2024년 소비자 프로필을 분석하여 행동의 동인, 원하는 것과 필요한 것,  미래에 소비자 마음을 사로잡기 위해 대응해야 할  행동 포인트 제시  

– Look Ahead 2024 / Stylus

Stylus에서 2024년 비즈니스 대응을 위하여 10가지 테마의 트렌드를 분석 ▲ Climate Leadership ▲The New Everyday ▲AI Allies ▲ Eco-Mobility ▲ Smart Nature ▲ Practical Wellbeing ▲ Radical Honesty ▲ Long Lifers ▲ Fan-Commerce Fervour ▲ Enlightened Engagement

– [Report] 2024 Global Consumer Trends / Mintel

Mintel 에서 2024년 글로벌 소비트렌드로 5개의 트렌드를 분석  ▲ Being Human ▲ More Than Money ▲ Relationship Renaissance ▲ New Green Reality ▲ Positive Perspectives 

– [Report] 2024 Global Consumer Trends / Euromonitor

시장조사회사인 Euromonitor에서 2024년 글로벌 소비트렌드로 5개의 트렌드를 분석 ▲AI에게 물어보세요(Ask AI) ▲리프레시 소비 (Delightful Distractions) ▲그린워싱 ‘아웃’ (Greenwashed Out) ▲점진적인 양극화 (Progressively Polarised) ▲가치 해커(Value Hackers) ▲실용 웰니스 (Wellness Pragmatists) 

-[Report] 2024 Trend Report / Trend Hunter’s

Trend Huntre’s의 2024년 Trend Report로 Tech, Business & Marketing,Food & Beverage, Retail, Eco, Social Good, Fashion & Cosmetics, Health & Wellness, Art & Design, Culture 분야별 트렌드 분석

-2024 Global Trend Report / We are Social

글로벌 크리에이티브 에이전시인 We are Social 에서 2024년 Global Trend 분석 ▲ Attention Layering ▲ Post-Representation ▲ The Offline Internet ▲ Everyday Fandom ▲ Mischief Mode

-[Report] Distilled: A Diageo Foresight Report / Diageo

디아지오가 전 세계 소비자 트렌드에 대한 인사이트를 제공하는 글로벌 보고서 를 발간 ▲ Neo-Hedonism
▲ Betterment Brands ▲ Conscious Wellbeing ▲ Expanding Reality ▲ Collective Belonging

-2024년 미국 소비재 품목별 주요 트렌드 / Gift & Decorative Accessories

미국 잡지사 기프트앤데코레이티브액세서리(Gift & Decorative Accessories, 이하 GDA) 패션, 홈, 방향제, 장난감 등 품목별로 내년 트렌드 전망 소개


■ Strategy 트렌드

-[Report] 2024년 경제, 산업, 금용 전망 / 하나금융경영연구소

하나금융경영연구소에서 2024년 경제환경, 경영환경, 금융시장, 은행업, 저축은행업, 증권업, 보험업, 신용카드업종 등의 경영환경 및 금융산업 전반의 시장 환경 분석 및 전망

-[Report] 2024년 세계경제 전망 / 대외경제정책연구원

대외경제정책연구원은 2024년 세계경제 성장률을 종전 대비 0.2%p 낮춘 2.8%로 전망하며, 이는 2023년의 3.0% 대비 낮은 수준이라고 발표.전망의 키워드는 ‘당겨쓴 여력, 압박 받는 성장’이며 중국경제의 중장기 저성장 경로 진입 고부채와 고금리의 이중 작용에 따른 성장 저하 지정학적 충돌 악화와 추가적 공급 충격 등이 성장의 하방요인으로 작용

-2024 economic outlook: 10 considerations for the US economy / J.P Morgan

J.P Morgan 에서 2024년 글로벌 경제를 위해 고려해야할 10가지 이슈를 분석  

-2024 forecasts for 15 industries / The Economist

The Economist 에서 2023년 10대 비즈니스트렌드를 기반으로 15개 산업의 2024년 트렌드를 전망

-Business trends in 2024: what’s in store this year? / London Business School

London Business School 에서 2024년 비즈니스트렌드 분석 및 전망  ▲ AI will make a profound impact on the way we conduct business ▲ Businesses should keep their antennas attuned to systemic and geo-economic risks ▲ Expect a stabilisation and a gradual return of consumer confidence ▲ Regulations and taxes linked to climate change will drastically change the business landscape ▲ Re-evaluating our working habits will help both employees and employers

-2024년 주목할 디지털 트랜스포메이션 주요 우선순위 3가지 / CIO.com

2024년 주목할 디지털 트랜스포메이션 주요 우선순위 3가지 단순한 ‘전환’이 아닌 ‘혁신’을 위한 우선순위 설정 생성형 AI 워크스트림 구축 운영 및 보안 격차를 해소하며 비즈니스 영향력 강화 더 많은 이니셔티브를 추진할 혁신 리더 육성

-Predictions 2024: Exploration Generates Progress / Forrester Research

Forrester Research 에서 2024년 트렌드를 Marketing & CX , Technology, Industry
Region 카테고리 및 주제별로 분석 

-2024년 콘텐츠 산업 전망 / 한국콘텐츠진흥원

한국콘텐츠진흥원이 2024년 콘텐츠 산업 전망 키워드 8가지 제시 퍼플오션 뉴트라이앵글 입체적 IP시점 UR(Unlimited Reallity)콘텐츠 챗크리에이터 콘화위복 콘덕 기후행동

-2024 EY Global Insurance Outlook / EY

EY에서 2024 EY Global Insurance Outlook 에서  2024년 보험 시장의 상황 및 대응 전략 제시 

-[Report] The State of Fashion 2024/ McKinsey

McKinsey에서 2024 패션트렌드를 글로벌 경제, 고객변화, 패션시스템 의 3가지 영역을 분석

-7 retail industry predictions for 2024 / NRF

NRF에서 2024년의 리테일 산업의 7가지 트렌드 분석  ▲ Guarded positivity ▲ AI is blowing the lid off constraints businesses once had and making faster and more precise decision-making a reality ▲ Deepfakes could mean deep trouble for retailers and brands ▲ Customer interaction in physical stores is as imperative as the transaction. For retailers planning to open new stores or make renovations to existing units, designers beware: Shopper expectations are elevated and moving toward lofty ▲ Generation Alpha is taking hold of the retail reins, and they are poised to rewrite rulebooks and upend long-standing precepts ▲ Companies that revolve their efforts around circularity have the best chance at evolving their business in 2024 ▲ The future is hyper-personalized; it has been for some time now. The challenge for 2024 is delivering hyper-personalization while respecting customer privacy, protecting data and serving up just what they had in mind — in real time ▲ The conversation around augmented reality is poised to reach a fever pitch, particularly as Apple debuts Vision Pro. With CEO Tim Cook promising “blow-away” experiences, look for retailers to be in the mix ▲ Metaverse is not dead; metaverse hype is. There could be a resurgence of interest in the year ahead

-2024 국내 패션 시장 키워드 / 삼성패션연구소

삼성패션연구소에서 2024년의 패션 시장 키워드로 ‘WINDUP’제시 Wellness & Fashion Ignore Benchmarking Notable Rich Generation X Daring 90’s Minimalism Untapped Potential of Fashion, GenAI Profit Priority Strategy

-Talent acquisition trends 2024 / Korn Ferry

글로벌 조직 컨설팅 기업 Korn Ferry 에서 2024년 인재채용 트렌드를 분석 ▲ AI and Recruiters
▲ AI for Candidates ▲ Early Career Hiring ▲ Hiring for Skills ▲ Empathy Regains Importance ▲ Relocate or Resign

-5 HR trends for 2024 / Mercer

Mercer에서 2024년 리테일 트렌드 주요 HR영역별 트렌드분석 ▲ Hybrid work: It’s time for a more flexible mindset ▲ Culture will unleash workforce potential ▲ The changing shape of work requires a new approach to rewards ▲ An accelerated shift from jobs to skills ▲ AI will be the best HR employee you hire in 2024

-2024 HR Trends to Leverage in Your Strategy / Mirro

Mirro에서 HR 인플루언서 및 리더들 대상으로 2024년 업무환경을 규정할 주목해야할 15가지 트렌드 분석  ▲ Leveraging the power of people analytics ▲ Creating inclusive cultures is the norm ▲ Human-centric leadership takes the stage ▲ Investing in HR tech stacks is paramount ▲ Focusing on wellbeing through nurturing company cultures ▲ Empowering leaders for success through learning & development ▲ Driving toward high performance ▲ Embracing AI in HR ▲ Building a real workplace community ▲ Being transparent about return-to-the-office policies ▲ Rebuilding talent acquisition capacities ▲ The rise of social mentoring ▲ Senior leaders are shaping work dynamics ▲ Rethinking compensation and benefits packages ▲ Crafting a strategic talent approach

– 9 Future of Work Trends for 2024 / Gartner

Gartner에서 9가지 미래 업무 트렌드의 변화를 분석 ▲ The Cost of Work Crisis Reaches a Breaking Point
▲ AI Creates, Not Diminishes, Workforce Opportunity ▲ Four-Day Workweeks Go From Radical to Routine ▲ Employee Conflict Resolution Is the Next Must-Have Skill for Managers ▲ GenAI Experiments Will Yield Hard Lessons and Painful Costs ▲ Skills Overtake Degrees as the Paper Ceiling Crumbles ▲ Climate Change Protection Becomes the New In-Demand Employee Benefit ▲ DEI Doesn’t Disappear, It Becomes the Way We Work ▲ Career Stereotypes Collapse in the Face of Workforce Change

-Supply chain trends 2024 / KPMG

KPMG에서 2024년 Supply chain 트렌드 분석 ▲ Generative AI in operations ▲ AI enabled no touch / low touch planning ▲ The critical role of data ▲ Transparency and visibility beyond Tier 1 and 2 ▲ Low-code platforms ▲ ESG and Scope 3 emissions ▲ Electric vehicles, transport and logistics

-LOGISTICS INDUSTRY TRENDS FOR 2024 / DHL

DHL에서 2024년에 비즈니스를 변화시킬 수 있는 배송 및 물류 트렌드 분석 ▲ Big data to mitigate supply chain risks ▲ Internet of Things for greater supply chain visibility ▲ AI in logistics ▲ Logistics sustainability

-2024 편의점 트렌드 / CU

CU에서 2024 편의점 트렌드로 HIGHER 제시 ▲Hyper-class(점포 경쟁력 강화) ▲Innovation (상품 및 마케팅 혁신) ▲Great experience(고객 경험 차별화) ▲Hybrid channel (온·오프라인 연계) ▲Export(해외 사업 확대) ▲Role expansion(공적 역할 강화)

-These 6 trends will define retail and e-commerce in 2024 / The Drum

The Drum에서 2024년 리테일 과 e-커머스 6대 트렌드를 분석 ▲ AI will find new applications in retail and e-commerce ▲ The physical and digital worlds of retail will blend in new, unexpected ways ▲ CTV and streaming will take center stage ▲ Margin compression will continue to prove challenging for retailers and brands alike ▲ Simplified buying and selling will pave the way for measurement standardization
▲Retail media networks will proliferate – but may be threatened by bigger media ecosystems

-Whole Foods Market Forecasts Top 10 Food Trends for 2024 / Whole Foods Market

Whole Foods Market 에서 2024년에 예상되는 10대 식품 트렌드를 발표. 2024년에 업계 전반에서 인기를 끌 것으로 예상되는 식품 트렌드로는 효능이 추가된 카페인, 식물성 카테고리의 기본으로 돌아가기, 글로벌 고추의 복합 열, 물 절약 및 관리 등이 있음 ▲ Put the “Plant” Back in “Plant-Based” ▲ Use the Whole Cacao ▲ Buckle Up for Buckwheat ▲ Fancy Faux Fish ▲ Clean & Conserve: Water Stewardship ▲ Complex Heat ▲ Noodle News ▲ Little Luxuries ▲ Women’s Health: from Taboo to Top of Mind ▲ A Better Boost


-Food and Beverage Innovation Trends To Watch In 2024 / GourmetPro

GourmetPro 2024년에 가장 주목해야 할 식음료 업계 트렌드 15개를 분석 ▲  Cultivated Meat
▲  Precision Fermentation ▲  Mushrooms (Mycelium) ▲  Algie ▲  Precision Nutrition ▲  Functional Beverages ▲  Next Generation Sweeteners Upcycling ▲  AI for everything ▲  Smart Kitchen Tech Non-Alcoholic Beverages ▲  Sustainable Packaging Decentralized Production Agriculture 2.0 ▲  Tech-Powered Supply Chain Transparency

-Marketplace Insights: Early 2024 Trends / Etsy

Etsy에서 Etsy 검색 데이터를 기반으로 2024년에 유행할 새로운 장식, 스타일, 선물 테마를 분석 

-[Report] 2024 스타일 트렌드 키워드/ 지그재그

지그재그에서 검색 데이터로 2024년의 7가지 트렌드 키워드 ‘NAMING+‘ 제시 ‘올드머니’로 불리는 과한 디테일을 생략하고 고급스러운 소재를 사용한 과시하지 않는 럭셔리 스타일(Non-ostentatious Luxury) 유니폼의 재해석(Athletic Wear) 실버 아이템(Metallic Silver) 해외여행룩(International Travel) 요정 같은 발레리나 의상(Nymphlike Ballerina) 고프코어(Gorpcore) 동반자(Plus-One) 

-2024 외식업 트렌드 키워드 / 배달의민족

배달의민족이 ‘2024년 외식업 트렌드’ 키워드 분석 식사격차 식(食)별력 푸드게이지 이슈 푸드 지구마블 한입여행 식스틸러 오너덴티티

-2024년 스트리밍 주요 트렌드 / Fast Company

패스트 컴퍼니는 2024년 스트리밍 업계를 전망하며 6가지 키워드를 제시 ▲ FAST 서비스의 부상
▲ 리번들링 ▲ 스포츠에 대한 투자 ▲ 소셜 미디어에 TV 프로그램과 영화 전체를 업로드하는 스튜디오들
▲ 재방송 ▲ 보지 않은 영화가 시청자의 관심을 끌 수도 있다


■ Marketing 트렌드

-[Report] 2024년 디지털 마케팅 시장을 선도할 트렌드 / 나스미디어

나스미디어에서 2024년 디지털 마케팅 시장을 선도할 트렌드 분석 및 전망  ▲ 쿠키리스시대의 디지털광고 ▲ 생성형 AI 검색서비스 상용화 ▲ 숏폼 비즈니스 전략  ▲ 초 개인화 마케팅 고도화 

-[Report] 2024년 트렌드 리포트 / 메조미디어

메조미디어에서 2024년 광고∙미디어 산업 내 새로운 변화의 물결을 일으키고 있는 5대 트렌드로 ▲ 생성형 AI ▲ SNA(Subscription no ad) ▲ OTT ▲CTV(Connected TV) ▲pDOOH(Programmatic Digital Out Of Home)▲이커머스를 제시

-[Report] 2023년 디지털 마케팅 결산 및 2024년 전망 / DMC리포트

DMC리포트 에서 2023년 디지털 마케팅 결산 및 2024년 전망 ▲ MOCE AI ▲ AI, Brave New World ▲ Innovation, Needs Ecosystem ▲ DOOH! DOOH!! PDOOH!!! ▲ TV Will Be Back ▲ Self Care? Life Care! ▲ Indisumer ▲ Soul Targeting ▲ MiniApp, but potential is not Mini ▲ Essential ESG

-[Report] 디지털 마케팅 트렌드 2024 / 인크로스

인크로스 2024년 디지털 마케팅의 핵심 키워드로 분석 ▲AI 마케팅 ▲포스트 쿠키(Post Cookie) ▲CTV(Connected TV) ▲콘텐츠IP ▲ 올인퍼널(All-in-funnel) 

-[Report] 2024 광고·마케팅 트렌드 전망 리포트 / 플레이디

플레이디에서 2024년 마케팅 광고 트렌드 분석 리포트로 소비자, 미디어, 애드마켓을  2024년 주목할 만한 소비자, 2024년 핵심 미디어 이슈 및 전망, 2024년 광고시장 트렌드를 분석 

-2024년 주목해야할 마케팅 키워드 / 이노션

인노션에서 2024년 주목해야할 마케팅 키워드 분석 ▲ 다시 오프라인에서 실감하는 시대 ▲ 힙한 올드 스쿨을 쿨하게 즐기는 시대 ▲ 초거대·생성형 AI가 익숙해진 시대

-2024년 디지털 마케팅 커뮤니케이션 트렌드 / KPR

KPR 디지털커뮤니케이션연구소는 소셜 빅데이터 분석을 통해 2024년 디지털 마케팅 분야를 관통할 핵심 트렌드로 ▲없어진 돈 ▲ 재밌어지는 홈쇼핑 ▲ 똑똑한 시간 소비 ▲ 대화 소비 AI ▲ 나에게 딱 ▲ 끝까지 판다 ▲ 가짜 옥외광고 ▲ 소비하지 않기 ▲ 버추얼 아이돌▲ 나를 기록한다 등 10개의 트렌드를 제시

-Top 100 Marketing Trends for 2024 / Trendhunter

Trendhunter 에서 2024년 마케팅 트렌드를 분석할 수 있는 다양한 사례를 분석 정리 

-Top digital marketing trends and predictions for 2024 / Google

구글의 Think with Google에서 Top digital marketing trends and predictions for 2024 으로 ▲ Micro pivoting in the ‘never normal’ ▲ With great AI power comes great responsibility ▲ Sustainability efforts to scale up behind the scenes ▲ Think outside the Search box ▲ Beyond price and quality: The new frontier of value

-[Report] Journalism, media, and technology trends and predictions 2024 /Reuters Institute for the Study of Journalism

로이터연구소에서 저널리즘, 미디어, 테크놀로지 관련 2024트렌드 분석 보고서로 전 세계 50개국 300명 이상의 미디어 업계 디지털 리더들을 대상으로 설문조사한 결과를 분석

-[Report] The Pace of Progress 2024 Media Trends / Dentsu

Dentsu에서 2024년 미디어트렌드 분석 보고서로 3개 파트의 10개 트렌드를 분석  ▲ The Rise of Generative Search ▲ Creativity Reimagined ▲ Generative Optimizations ▲ A World of Lookalike Apps ▲ From Walled Gardens to Walled Pipes ▲ The Identity Refocus More Ads For More Returns ▲ The New Faces of Growth ▲ Safer, Better, Faster, Stronger ▲ More Attention, Fewer Emissions

-[Report] 2024 Media Trends & Predictions / Kantar

Kantar 의 2024년 미디어트렌드 & 예측 보고서 ▲ Macroeconomics, micro media strategy ▲ Content goes back to the future – and around the world ▲ Advertising in the eye of a storm ▲ Technology: gamechangers and false dawns ▲ Strengthening the signal: audiences in high definition

– [Report] The Marketer’s Toolkit 2024 / WARC

WARC의 ‘2024년 마케터의 툴킷’ 제시 Preparing for the age of polarisation Unlocking the potential of Gen AI Masculinity in crisis Sportswashing changes the game Sustainability is coming home

-[Report] Dentsu Creative 2024 Trends / Dentsu

Dentsu Creative에서 2024년 크리에이티브를 5개 파트로 분석 ODE TO JOY THE MEMES OF PRODUCTION HERE WE ARE NOW THE MAGIC IN THE MACHINE ME MYSELF AND US

-[Report] 7 Creative Design Trends Coming in 2024 / Depositphotos

Depositphotos에서 2024년 크리에이티브 디자인 트렌드 7가지 분석 Back to the streets A way with words Core wave Retro yet timeless Personality, not gender The dimensions game Life, work, hybrid

– TOP ADVERTISING TRENDS TO WATCH IN 2024 / AdAge

AdAge에서 2024년 광고트렌드 분석 ▲ Getting comfortable with the artificial ▲ The push for purpose ▲ Tapping into big moments ▲ The evolution of data 

– Five trends shaping B2B marketing in 2024 / WARC

WARC에서 5가지 2024년 B2B마케팅 트렌드 분석  ▲ Doubling down on influencer marketing
▲ B2B sales are increasingly hybrid ▲ Enhancing personalisation with AI ▲ B2B marketing’s focus on efficiency ▲ ESG as a catalyst for value creation

– Top Trends to Watch in 2024 / eMarketer

eMarketer에서 미디어, 커머스, AI의 Top Trends to Watch in 2024 분석   ▲ Cookies are going away in 2024, but the ad industry can’t seem to kick the habit ▲ As ad-funded streaming takes a bigger bite of video time, pay TV’s decline will reach surprising depths ▲ Prime Video will push CTV ad spending to a new milestone as linear TV tumbles ▲ Short video will face a reckoning as monetization problems persist and messaging grows ▲ TikTok will encroach further on Amazon as it eyes super app status ▲ Platform partnerships will shift the ad spending landscape ▲ China’s influence shakes up online shopping

– Top 5 digital marketing trends for 2024 / Fast Company

Fast Company에서 2024년 디지털마케팅 전략수립을 위하여 고려해야 할 5개 트렌드를 분석  ▲ MORE DIGITAL TV INVENTORY AND BETTER MEASUREMENT ▲ FIRST-PARTY DATA IS FINALLY CROWNED KING, WHILE THE COOKIE IS DEPOSED ▲ INCREASED PRIVACY REGULATIONS—AND ENFORCEMENT ACTIONS ▲ NEW SELF-SERVICE AD OFFERINGS TO CHALLENGE THE META/GOOGLE DUOPOLY ▲ COMMERCE AND RETAIL MEDIA EXPLOSION

-The Top Digital Marketing Trends Marketers Should Look Out for in 2024 / BrandWatch

BrandWatch에서 2024디지털마케팅트렌드 분석 ▲ Marketers embracing AI ▲ Personalization as the customer magnet ▲ Creativity wins consumer’s eyes ▲ Social listening powers strategy

-2024 Digital Marketing Trends shaping the Future of Marketing / Smart Insight

Smart Insight에서 2024년 디지털마케팅 전략 수립을 위해서 고려해야할 사항들을 분석 

– 6 Digital Marketing Trends to Watch Out For in 2024 / Similarweb

Similarweb이 2024년 디지털마케팅 전략수립을 위하여 고려해야 할 6개 트렌드를 분석  ▲ AI (artificial intelligence) ▲ Human content and storytelling ▲ Immersive and interactive marketing ▲ Keeping your friends close, and your competitors closer ▲ Hyper-personalization ▲ Social media as a search engine

– [Report] Social Media Trends 2024 / Hoot Suite

Hoot Suite 에서 2024년 소셜미디어 트렌드를 AI, Platform, ROI, Industry로 영역으로 구분하여 분석 

-2024 Instagram Trend Talk / Instagram

인스타그램에서 2024년 글로벌 문화를 주도할 트렌드에 대한 Z세대의 fashion, beauty, social media, dating, friendships 조사분석 

-11 Instagram Trends That Will Make Your Strategy Shine in 2024 / Hoot Suite

Hoot Suite 에서 2024년 인스트그램 마케팅을 위한 11가지 트렌드 제시 ▲ Challenges continue to rule on Reels ▲ Replying with Reels creates conversations ▲ AI generates new opportunities ▲ Photo dumps keep it real ▲ Text posts thrive on the ‘gram ▲ The future of Threads is uncertain ▲ Working together with Instagram collab posts ▲ Driving traffic with a link in bio ▲ Music, music everywhere ▲ Eating around the world ▲ Soft launches aren’t just for relationships

– [Report] TikTok What’s Next 2024 Trend Report / TikTok

TikTok에서 2024년 브랜드가 장기적인 콘텐츠 전략을 수립하는 데 활용할 수 있는 새로운 행동과 관심사를 보여주는 콘텐츠 패턴의 트렌드 시그널을 3가지 카테고리로 분석 ▲ Curiosity Peaked ▲ Storytelling Unhinged ▲ Bridging the Trust Gap (What’s Next 2024 한국리포트 다운로드)

-Pinterest Predicts just dropped: See the trends for 2024 / Pinterest

Pinterest에서 패션, 뷰티, 엔터테인먼트, 푸드, 인테리어 등 10개 분야의 2024년 트렌드를 분석  

– [Report] SOCIAL MEDIA TRENDS REPORT 2024 / Semrush

Semrush이 2024년 소셜미디어 트렌드 전략을 추진하기 위한 4가지 트렌드를 분석  ▲ Boost your Social rank through Authenticity ▲ The Era of the Content Creator Stardom ▲ Generative AI: The content revolution ▲ TikTok and LinkedIn will reign in 2024

-16 Influencer Marketing Trends That Will Shape 2024/ Influencer marketing hub

인플루언서 마케팅 플랫폼 서비스를 제공하는 Influencer marketing hub 에서 16개 인플루언서 마케팅 트렌드를 분석 ▲  AI Will Increasingly Integrate into Influencer Marketing ▲ A Greater Emphasis on Following Preferred Creators Across Multiple Platforms ▲ Influencers Will Become Key to Many Affiliate Programs ▲  Live Shopping Will Continue to Play a Greater Role in Influencer Campaigns ▲ A Greater Emphasis on Diversity and Representation in Influencer Marketing ▲ Brands Will Look for Ongoing Partnerships Instead of One-Off Project ▲ Marketers Will Spend More Money on TikTok ▲ Short Videos Will Dominate ▲ Performance-based Deals Will Increase in Popularity ▲ Influencers Will Become More Specialized (and Professional) ▲ Influencer Collaborations Will Increase ▲ Getting First-party Data Will Become Critical ▲ Authenticity Will Be the Watchword ▲ Brands will appoint a Chief Influence Officer ▲ Employee-Driven Content Will Increase ▲ Paid Advertising Will Be Key for Broad Reach

-10 Affiliate Marketing Trends for 2024 / HubSpot

B2B 마케팅 플랫폼 서비스를 제공하는 HubSpot 에서 10개의 제휴마케팅(Affiliate Marketing) 트렌드를 분석 ▲ AI will change the affiliate marketing game ▲ Businesses will take a unified approach to partnerships ▲ Collaboration within partnerships will increase ▲ The B2B buyer will be more self informed ▲ Influencers will take the center stage ▲ Content diversification will fuel audience connection ▲ Data will continue to be the backbone of affiliate success ▲ New and improved affiliate platforms will foster better partnerships ▲ Brands with enterprise-level audiences will embrace affiliate marketing
▲ Publishers will demand more support from advertisers

– 2024 SEO 트렌드, 구글 SERP 변화로 살펴본 SEO 마케팅 전략 / 어센트코리아

어센트 코리아에서 구글 SERP변화를 기반한 2024년 SEO트렌드 분석  ▲ 검색 인텐트 파악 ▲ AI 생성 콘텐츠와 차별화된 콘텐츠 발행(UGC) ▲ 주제 전문가(SME)로서 콘텐츠 신뢰도 구축 ▲ 플랫폼 다양화 ▲ 동영상 등 콘텐츠 유형 강화

– What Is the Future of SEO in 2024? 8 Critical SEO Trends to Know/ Semrush

Semrush이 2024년 SEO마케팅을 위한 8가지 트렌드를 분석  ▲ Google Search Generative Experience (SGE) ▲ Zero-Click Searches ▲ Answer Engine Optimization (AEO) ▲ Focus on Topical Authority ▲ Video SEO ▲ Evolving Search Engine Ranking Factors ▲ Refreshing Existing Content ▲ Shifting User Search Intent


■ Tech 트렌드

– Gartner Identifies the Top 10 Strategic Technology Trends for 2024 / Garnter

Garnter에서 2024년 기업들이 주목해야 할 10대 전략 기술 트렌드를 발표 ▲보편화된 생성형 AI(Democratized Generative AI) ▲AI 신뢰, 리스크 및 보안 관리(AI Trust, Risk and Security Management) ▲ AI 증강 개발(AI-Augmented Development) ▲ 지능형 애플리케이션(Intelligent Applications) ▲ 증강-연결된 인력(Augmented-Connected Workforce) ▲ 지속적인 위협 노출 관리(Continuous Threat Exposure Management) ▲ 기계 고객(Machine Customers) ▲지속 가능한 기술(Sustainable Technology) ▲ 플랫폼 엔지니어링(Platform Engineering) ▲ 산업 클라우드 플랫폼(Industry Cloud Platform, ICP)

– Gartner Identifies the Top Trends Impacting Infrastructure and Operations for 2024 / Garnter

Garnter에서 2024년 인프라 및 운영에 영향을 미칠 주요 트렌드 발표 ▲ Machine Customers ▲ AI Trust, Risk and Security Management (AI TRiSM) ▲ Augmented-Connected Workforce ▲ Continuous Threat ▲ Exposure Management (CTEM) ▲ Democratized Generative AI (GenAI) ▲ Nationalism Versus Globalism

-[Report] Technology Vision 2024 / Accenture

Accenture 에서 2024년 테크놀로지 트렌드를 4가지 주제 분석  ▲ A match made in AI ▲Meet my agent ▲ The space we need ▲ Our bodies electronic

-[Report] 5 Trends for 2024 / IBM

IBM에서 2024년 5가지 주요 테크트렌드 분석  ▲ Organizations move from “plus-AI” to AI plus
▲ People who use AI will replace people who don’t ▲ The data conversation moves out of IT and into the C-suite ▲ Operating models bend so they don’t break ▲ Ecosystems are not part of the strategy, they are the strategy 

-[Report] Tech Trends 2024 / Deloitte

Deloitte에서 기업의 비즈니스 혁신을 위한 2024년 6가지 분야의 테크트렌드 분석 

-[Report] TMT Predictions 2024 / Deloitte

Deloitte에서 테크, 미디어, 통신 산업을 분석하는 TMT Predictions 2024 리포트로 2024년에는 제너레이티브 AI, 지속가능성, 수익화라는 세 가지 주제를 중점적으로 분석 

– TOP 5 TECH TRENDS TO WATCH IN 2024 / Capgemini

Capgemini에서 2024년에 주목해야 할 테크노비전 5대 기술 트렌드 분석 ▲ Generative AI: Small will be the new big ▲ Quantum technologies: When cyber meets quantum ▲ Semiconductors: Moore’s Law isn’t dead, but it is changing ▲ Batteries: The power of new chemistry ▲ Space tech: Addressing the earth’s challenges from outer space

– 2024 Tech Trends Businesses Should Start Preparing For Now / Forbes

Forbes Technology Council의 20명의 위원들이 2024년을 지배할 것으로 예상되는 기술 트렌드와 기업이 지금부터 대비해야 20개 사항들 소개  ▲ Addressing Potential Power Grid Instability ▲ Reducing Technical Debt ▲ Incorporating AI And ML ▲ Readying Teams For AI Integration ▲ Ensuring Ethical AI Usage ▲ Focusing On Finance As A CIO ▲ Prioritizing Repeatability And Scalability ▲ Accelerating Digital Transformation ▲ Browsing And Shopping Via Voice Search ▲ Blending Customer-Centric Marketing And Privacy ▲ Adopting DeFi ▲ Embedding Financial Workflows In Products ▲ Integrating Brain-Computer Interfaces ▲ Harnessing Data For Generative AI ▲ Achieving Governance And Security Of AI And LLMs ▲ Protecting Data Access And Privileges ▲ Tapping Into The Power Of 5G ▲ Merging Physical, Generative And Virtual Realities ▲ Leveraging Quantum Computing ▲ Preparing For Emotional AI

-MIT 테크놀로지 리뷰가 선정한 2024년 10대 미래 기술 / MIT 테크놀로지

MIT 테크놀로지 리뷰가 2024년 10대 미래 기술을 선정 모든 것을 위한 인공지능부터 최초의 유전자 편집 치료제와 히트펌프 및 체중감소약에 이르기까지 전 세계에 실질적인 영향을 줄 것으로 기대되는 유망한 기술들을 소개 ▲모든 것을 위한 인공지능 ▲ 최초의 유전자 편집 치료제 ▲ 히트펌프 ▲ 트위터 킬러 ▲ 심부지열발전 ▲ 체중감소약 ▲ 칩렛 ▲ 초고효율 태양전지 ▲ 애플 비전 프로 ▲ 엑사스케일 컴퓨터

– 10 healthcare technology trends for 2024 / Philips

Philips 에서 2024년 Helathcare Tech 10대 트렌드를 분석 ▲AI-powered workflow automation and optimization ▲ Virtual collaboration addressing staff and expertise shortages ▲ Integrated diagnostics supporting multi-disciplinary collaboration ▲ Improved interoperability for better monitoring and care coordination ▲ Early risk detection and intervention based on predictive analytics ▲ Using technology to tackle health disparities ▲ Smart technology that helps establish – and maintain – healthy routines
▲ Addressing healthcare IT’s environmental impact ▲ Green procurement transforming the healthcare supply landscape ▲ Teaming up to reduce healthcare’s impact on the planet

– Five Appliances Trends to Watch in 2024 / EUROMONITOR

EUROMONITOR에서 2024년 가전업계의 더 많은 Matter 지원 통신 및 홈 커넥티비티 얼라이언스(HCA) 호환 가전제품의 출시, 가정용 에너지 관리 시스템(EMS)의 채택 증가, 더 높은 수준의 소비자 서비스 제공, 마지막으로 향후 5년간 기록적인 기온에 대비하는 소비자(및 기업)의 증가 등의 트렌드 분석 

– 2024년 웹디자인 트렌드 / WIX

WIX에서 2024년 웹디자인 트렌드 분석 ▲ 다시 돌아온 Y2K 버그 ▲ 텍스처가 있는 디자인 ▲ 다시 돌아온 ‘많으면 많을수록 좋다’(more is more is more) ▲ 안티 디자인 웹디자인 ▲ 도파민에서 영감을 얻은 색상 ▲ 둥근 모서리 ▲ AI 주도 콘텐츠 ▲ 필터를 적용하지 않은 실제 이미지 ▲ 스크롤 및 트리거 기반 애니메이션(Global 2024’s top web design trends)

 

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디지털전략 컨설팅회사인 디지털이니셔티브그룹(Digital Initiative Group)은 국내 주요기업들 대상으로 디지털혁신 및 전략추진에 필요한 디지털 트랜스포메이션, AI트랜스포메이션, 비즈니스모델 혁신, 디지털 리테일 , 디지털마케팅, 온디맨드 서비스플랫폼 , 옴니채널&O2O , D2C 전략 관련 컨설팅, 자문, 리서치, 교육을 진행하고 있습니다.

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